Geschiedenis van de Vinckhuysenschool

De geschiedenis van de Vinckhuysenschool

Onze school bestaat sinds 1939 en heette toen de openbare Centrale Lagere School. De school bestond toen uit twee lokalen en telde ongeveer 40 leerlingen.In 1972 vonden de leerlingen naar aanleiding van een project over archeologie op oude landkaarten het buurtschap “Vinckhuysen”. Toen bleek dat de school gebouwd was op de plek waar lang geleden het buurtschap Vinckhuysen lag. Dit was voldoende reden om een naamsverandering van de school aan te vragen. In 1974 werd de school officieel omgedoopt van Centrale Lagere School tot Vinckhuysenschool.

 

Ons logo

Het logo is tot stand gekomen uit de volgende uitgangspunten.

  • Saamhorigheid
  • Betrouwbaar
  • communicatie
  • Veilig
  • Ontwikkeling
  • Differentiatie
  • Structuur
  • “De rode draad”
  • Samenwerking met elkaar en ouders
  • Verbinding

De kleuren blauw, magenta en wit spelen daarbij een belangrijke rol. Blauw staat voor rust en verbondenheid. Magenta staat voor verbinding op spiritueel niveau en voor enthousiasme. Het wit laat alles vrij en schept ruimte om het spel tussen blauw en magenta te laten plaatsvinden. Het staat ook voor communicatie tussen de twee hoofdthema’s.

De figuur maakt een meanderende beweging en heeft een solide vorm (betrouwbaar, saamhorigheid, structuur, de rode draad, verbinding). De twee in- en uit bewegende kringen zijn vervlochten, als toonbeeld van verbinding en veiligheid. De punten er om heen zijn de individuen die met school te maken hebben. Ieder met een eigen kleur en verbonden door het proces (samenwerking ouders- leerkrachten). Het geheel draagt de kernwaardes van communicatie, integratie (samenwerking, verbinding, veiligheid) en variatie (differentiatie, ontwikkeling) met zich mee. Een boodschap die iedere keer zijn inwerking heeft op het moment dat het logo zichtbaar is.Dit beeldmerk verwoordt wat de school wil uitstralen en wil blijven ontwikkelen.